خواص طبی نماز- دبستان دخترانه شماره سه مشهد

  • توسط
  • ۱۳۹۷-۱۱-۳۰
  • دیدگاه غیر فعال شده است

محتوا : در این مقاله به برخی از آثار و فواید طبی حرکات نماز مانند قیام ، رکوع و سجده پرداخته شده است .

برخی کارشناسان کشور معتقدند که نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست، بلکه جسم انسان ها را نیز تقویت کرده و آنها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد .

وقتی چشم ها در حالت نماز ثابت می ماند، جریان فکر هم خودبه خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم، باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار ناآرام را از انسان دور می کند .

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد .

نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد. تقویت احشاء و ماهیچه های شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نمازخواندن و رکوع است .

رفع تنبلی کبد، طحال، لوزالمعده و کلیه ها، برطرف کردن دردها و ناراحتی های ناحیه شکم، ماساژ دادن دستگاههای داخلی موجود در شکم، نگهداری ستون فقرات و مهره های کمر در وضعیت صحیح و مطلوب و کمک به نرمی و قابلیت انعطاف کمر از دیگر خواص طبی رکوع در نماز است .

کارشناسان می گویند در حالت رکوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در متعادل و آرام کردن اعصاب سمپاتیک مؤثر است. مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن، ساق پاها و ران ها می شود که البته در سرعت بخشیدن به جریان خون در قسمت های مختلف بدن منتهی می شود .

تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماری ها از بدن، کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز و بهبود ناراحتی های تناسلی و نارسایی های تخمدان از دیگر خواص رکوع در نماز است .

سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند .

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه بهتر بافت های پوست صورت، غدد موجود در سر و گردن، ساق پاها و ران و تغذیه این غدد، باعث حفظ شادابی، زیبایی و طراوت پوست می شود .

حالت سجده به واسطه باز شدن مهره ها از یکدیگر، باعث کشیده شدن اعصابی که قسمت های مختلف بدن را به مغز وصل می کند، شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این عمل برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است .

سجده باعث ایجاد آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. همچنین سجده برای زنانی که دچار اختلال یا ناهماهنگی در لگن خاصره و عادت ماهانه می باشند، بسیار مفید است .

استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران ها، کمک به رفع نفخ معده و روده، تقویت کل دستگاه عصبی، تسریع جریان خون در لگن خاصره و نواحی داخل شکم، کاهش فشار خون در دستگاه تناسلی، بهبود فتق و بیضه در مردان، از خواص طبی نشستن بعد از سجده نماز است .

روشن است که نماز فلسفه خاص خود را دارد که «معراج» مؤمن و مایه قرب به حق است و آن را باید فقط برای خداوند تعالی خواند و نه به انگیزه فواید و آثاری از این دست ولی آگاهی از این دست نظرات علمی نیز می تواند برای برخی مفید باشد

گردآورنده: خانم کریمی آموزگار قرآن دوره دوم – دبستان دخترانه امام حسین (ع) شماره سه مشهد

قبلی «
بعدی »

آمار سایت