معني حجاب و مصلحت آن

  • توسط
  • ۱۳۹۵-۱۰-۰۶
  • دیدگاه غیر فعال شده است

(( از آيات شريف ي قرآني بر مي آيد كه حجاب از تاسيسات اسلام نيست بلكه همان طور قبلاً گفتيم – حجاب زن امري است كه از ارتكاز مرد و زن سرچشمه مي گيرد ، هم شخص زن – البته اگر گرفتار كوران هوي و هوس نشده باشد – تشخيص مي دهد كه برهنگيش فسادانگيز است و هم مرد به حكم غريزه اش راضي نيست كه اغيار همسر او را ببينند .

و همان طور كه خود شما اشاره كرديد اسلام اين سنت را تاييد و امضا نموده و آن را قانوني و واجب كرده است به لحن آيه ي زير توجه فرماييد  :

« يا ايهاالنبي قل لازواجك وبناتك ونساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني أن يعرفن فلايوزين دكان الله غفوراً رحيماً »

« اي پيامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مومنين بگو جلبابهاي خود را پيش بكشند تا علاوهبر سوي سروپيشاني ، گردن و سينه ي آنان را نيز بپوشاند . اين براي شناخته نشدن آنان بهتر است و در نتيجه از ناحيه ي مردان اجنبي اذيت نمي شوند و اصابتي نمي بينيد و خداي متعال همواره آمرزنده ي مهربان بوده است »

نقش حجاب در جامعه ي اسلامي

« حجاب در جامعه اسلامي ما چه نقشي ايفا كي كند ؟ »

حجاب علاوه بر اينكه جامعه را از فسادهاي روحي ، اخلاقي و اجتماعي پاك مي سازد ، زن و مرد جامعه را به سوي واقع گرايي سوق مي دهد و باعث ميشود انسانها بتدريج دريابند كه علاقه ي مرد به زن و زن به مرد ، عبث خلق نشده و وسيله ي بازي و شهوتراني نيست بلكه براي اين است كه اين دو جنس مخالف به سوي يكديگر كشيده شوند و خداي تعالي از بين اين دو سنگ آسياب ، آرد خود را كه همان بقاي نسل است بگيرد و علاوه برآن اين دو جنس انسان را مورد امتحان قرار دهد . معلوم كند كه آيا خداي را در اين كوشش اطاعت مي كنند و خلقت خداي را وسيله ي قرب به خدا قرار مي دهند و يا آنكه آن را بازيچه ساخته در هنگام طغيان شهوت خداي را زياد مي برند . آري خداي متعال آنچه آفريده به مقتضاي حكمت و مصلحت بوده ؛ محبت و علاقه ي زناشويي و آن كششي كه در زن براي مجذوب ساختن جنس مرد قرار داده بيهوده و لغو نيست ، به شهادت اينكه اين علاقه و اين كشش را در انواع گوناگون حيوانات مختلف و متفاوت قرار داده است در بعضي حيوانات مدت آن دو ماه است ، مانند كبوتر كه جوجه اش بعد از دو ماه به پرواز در ميآيند و در بعضي ديگر سه ماه است مانند گوساله و بره كه بعد از سه ماه دندان در مي آورد و در بعضي ديگر كمتر و در بعضي ديگر بيشتر و نيز در بعضي از حيوانات علاقه اي ميانه ي حيوان و بچه اش بين حيوان ماده و بچه ي اوست . مانند حيوانات دامي كه رزق بچه زيرشكم مادر و در پستان اوست و لذا پدر هيچ علاقه اي به فرزند ندارد و فرزند پدر خود را نمي شناسد و در بعضي ديگر مشترك ميانه ي حيوان ماده و حيوان نر است مانند كبوتر كه تخم و همچنين جوجه اش ، بايد زير بال پدر و مادر رشد كند و انسان كه فرزندش هم به مادر محتاج است و هم به پدر .

اگر در جوامع اسلامي تلقي و درك مرد و زن از مسئله زناشويي چنين دركي بشود آن وقت ديگر معيار در انتخاب همسر تنها زيبايي ظاهري همسر و يا ثروت و مقام شوهر نخواهد بود ، بلكه معيار كمالات معنوي و ارزشهاي روحي او خواهد بود ، حال چه آنكه ظارش زيباتر باشد و يا نباشد و چه اينكه شوهر ثروت و مقاي داشته باشد يا نه و اگر چنين نشود ديگر فقدان فاقد جمال ، خانه نخواهند ماند و دختران فاقد كمال با پارسنگ جهيزيه به خانه شوهر نخواهند رفت و جهيزيه ي زياد جبران كننده ي نواقص و جايگزين كمالات واقعي نخواهد شد.

تهیه و تنظیم : سرکار خانم بخشی زاده

دبستان دخترانه امام حسین (ع) واحد 3

 

قبلی «
بعدی »

آمار سایت