نماز

  • توسط
  • ۱۳۹۵-۱۰-۲۵
  • دیدگاه غیر فعال شده است

كمال نماز در اول وقت

امام باقر علیه السلام فرمودند: هرگاه نماز در اول وقت بالا برود، سفيد و درخشان به سوى صاحبش باز مى گردد و به او خطاب مى كند: از من مواظبت نمودى خدا تو را حفظ كند، و هرگاه در غير وقت خود و بدون شرايط بالا برود، سياه و تاريك به سوى صاحبش باز مى گردد و به او مى گويد مرا تباه ساختى، خدا تو را نابود كند

محبوبيت نماز در اول وقت
امام صادق علیه السلام فرمودند: بهترين اعمال نزد خداوند، نماز اول وقت است پس از آن نيكى به پدرو مادر، و سپس جهاد در راه خدا است .

 

ضايع نمودن وقت نماز
حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمودند: شيطان هميشه از مؤ من مى ترسد تا زمانى كه بر نمازهاى پنجگانه محافظت دارد و در وقتش به جا مى آورد، اما هنگامى كه وقت نماز را ضايع كرد بر او جرات پيدا مى كند و او را در گناهان بزرگ مى اندازد .

تأخير نماز و محروميت از شفاعت حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمودند: فرداى قيامت شفاعت من به كسى كه نماز واجب را تا پس از وقت آن به تاخيراندازد، نخواهد رسيد .

 

نماز در وقت خودش

امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز واجب را در وقت خودش بخوان، مانند كسى كه نماز وداع مى خواند و مى ترسد كه بعد از اين توفيق نماز خواندن نيابد .

پاداش نماز اول وقت

امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: موسى با خداوند سخن گفت و از پروردگار خويش پرسيد: خدايا! پاداش كسى كه نمازش را اول وقت مى خواند چيست؟ خداوند تبارك و تعالى فرمود: خواهش و خواسته او را برآورده مى كنم و بهشت را بر او مباح مى گردانم .

 

مذمت تأخير نماز
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: ملعون است، ملعون است، كسى كه نماز صبحش را تاخير بيندازد تا زمانى كه ستارگان محو شوند .


تأثير نماز اول وقت حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمودند: بنده اى (نمازگزار) كه اهتمام و مواظبت به اوقات نماز نمايد، و مواضع آفتاب را براى وقت نمازش دقت كند، من ضمانت مى كنم براى او در دم مرگ، راحتى را و دفع و رفع هموم و درد و اندوه و نجات از آتش جهنم را .

 

نماز اول وقت نورى در قيامت 

حضرت محمد صلی الله علیه وآله فرمودند: كسى كه نمازهاى پنج گانه اش را با طهارت كامل در اول وقت به جا آورد، اين نماز در قيامت براى او نور و برهان است و كسى كه نمازش را ضايع كند، با فرعون و هامان محشور خواهد بود .

لذت نماز اول وقت نماز اول وقت رو چه جوري حفظ كنيم؟
چه جوري لذتش رو بيشتر احساس كنيم؟

تا حالا متوجه اين قضيه شدي که چرا بعضي مواقع نسبت به انجام بعضي از کارها استرس داريم که به موقع انجام شود…!؟ مثلا در وقتي معين منتظر اعلام نتايج يک امتحان و يا هر چيز ديگه ای هستیم.
دليلش هم اينه که اونا برامون مهم هستن و نمي خواهيم فرصتي رو که برامون ايجاد شده رو از دست بديم. درباره نماز اول وقت هم همين طوره… براي حفظ نماز اول وقت اول از همه بايد انگيزه و اهميت برپايي اونو تو خودت تقويت کني…!
برپايي و اقامه نماز خوندن، در واقع ارتباط با بهترين و نزديکترين کسي که تو زندگي هر وقت کاري پيش مياد ميريم سراغش…! اما چرا فقط بايد موقع گرفتاري هامون بهش توجه کنيم…!؟ نمازي که اول وقت خونده بشه، در واقع از توجه و اهميتي هست که ما براي بهترين دوست زندگيمون قائل هستيم.
از طرفي وقتي بدونيم که امام زمانمون هم اول وقت نماز بجا ميارند، در واقع اول وقت نماز خوندن ما چه لذتي داره…!؟ واقعا اگر درکش کرديم ازش دست بر نمي داريم. ما باید عاشق اين باشیم که موعد نماز فرا برسه و ما اول وقت نماز، به معراج الهي بشتابيم. تازه گذشته از اين حس، دونستن فضيلت نماز اول وقت، ترغيبي ميشه که از دستش نديم. پيامبر بزرگ اسلام مي فرمايند: فضيلت نماز اول وقت بر نماز آخر وقت مثل فضيلت آخرت بر دنياست…
با اين حال براي اين که نمازمان هميشه اول وقت اداء بشه، علاوه بر تقويت شناخت و انگيزه از برپايي اون مي تونيم مواردي رو در عمل رعايت کنيم که تو اين هدفموفق بشيم مثل: برپايي نماز اول وقت به صورت جماعت، شرکت در مساجد و اقامه نماز اول وقت به صورت جماعت موجب عادتمون ميشه تا هميشه اين دغدغه رو داشته باشيم که اول وقت يک کاري رو انجام بايد داد… و اون هم نمازه، تازه وقتي نتونستيم به مسجد بريم تو خونه هم اين فکر و دغدغه به سراغمون مي ياد.
در کنار اين موارد مي تونيم، مواردي رو که براي قبل از نماز و بعد از اون سفارش شده رو انجام بديم تا نمازمون کمال لذت و شادابي رو داشته باشه… سعي کنيم تو نمازهامون حضور قلب داشته باشيم. براي حفظ و تداوم اين حالت، تا اونجايي که توانايي شو داريم بايد تلاش کنيم افراط و تفريط هم که تو هر کاري مضره. تو نماز خوندن و کلاً عبادت هم مواقعي پيش مياد که حال بيشتري نسبت به معنويات داريم، اون موقع مي تونيم که نمازمون رو با تمام شرايط و مستحبات به جا بياوريم تا کمال لذتش رو احساس کنيم. اما وقتي دلمون زياد حوصله معنويات رو نداره ـ البته حتما دليلي دارد که الان جاي بحثش نيست ـ نبايد زياد فشار بياريم بلکه صرف انجام واجبات باشه.
خلاصه اين که نماز خوندنمون بايد با افعال و کردار روزمره ما هم هماهنگي داشته باشه. هر چقدر نمازمون عاشقانه تر باشه .. کارهاي روزمره ما هم بايد متناسب با اون باشه… وقتي اينطور شد مي تونيم بگيم که نمازمون زيبا شده چون افعالمون تأثير تو نمازمون داشته و بالعکس…!
اقامه نماز و ارتباط دوستانه ما با خدا نشونه بندگي ما به اين خالق بي همتاست، چه خوبه که اين احساس نياز و بندگي رو به زيبايي هر چه تمام تر نشون بديم…!
دوست خوبم، اميدوارم، به مصداق … اول الوقت رضوان الله … هميشه با برپايي نمازي عاشقانه و اول وقت، رضايت و دوستي خودمان را با اين مهربان مستحکم تر کنيم

حضور شیطان در نماز

رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: « بنده زمانی که مشغول نماز است، شیطان به سراغش می آید و به او می گوید: این را یاد بیاور…آن را بیاور…تا اینکه انسان را گمراه کرده و فراموش می کند که چند رکعت نماز بخواند »

 

توجه به نماز اول وقت

امام صادق(ع) فرمود:نماز واجب را در وقت خودش بخوان،

مانند کسی که نماز وداع می خواند و می ترسد که بعد از این، توفیق نماز خواندن نیابد

امام صادق(ع): وقتی نماز واجب می خوانی،آن را در وقت خودش چنان بخوان که گویا دیگر به نماز موفق نمی شوی،

سپس چشم خود را به محل سجده ات متوجه گردان.

اگر بدانی چه کسی جانب راست و چپ تو می باشد همیشه نمازت را نیکو به جای می آوری بدان به درستی که در مقابل کسی هستی که تو را می بیند و تو او  را نمی بینی

ثواب نماز اول وقت

«والذین هم علی صلواتهم یحافظون،اولئک هم الوارثون»

و آنها که از نمازها مواظبث می کنند،آنها وارثانند. «مومنون آیۀ 9-10»

 

نماز علی(ع) در شرایط سخت

روزی در جنگ صفّین حضرت علی(ع) در حالی که مشغول جنگ بود مرتب به خورشید نگاه می کرد.

ابن عباس عرض کرد:یا امیرالمومنین!این چه کاری است که انجام می دهید(مرتب به خورشید نگاه می کنید؟)

نگاه می کنم به زوال تا نمازم را بخوانم!!

ابن عباس عرض کرد:ما مشغول جنگ هستیم!

حضرت فرمود:«مگر ما برای چه می جنگیم؟به درستی که ما جنگ می کنیم بخاطر نماز»

  اهمیت نماز اول وقت

امام سجاد(ع) فرمود:آن که به وقت های نماز اهمیت بدهد،لذت دنیا را کامل نخواهد کرد

 آزمایش شیعه واقعی

امام صادق(ع) فرمود:هنگامی که وقت نماز فرا می رسد، شیعیان مارا آزمایش کنید وببینید اهمیت دادن آنان به نماز اول وقت چگونه است

  مژدۀ ملک

رسول خدا(ص) فرمود:وقت هیچ نمازی نمی رسد مگر اینکه ملکی در بین مردم فریاد می زند که:ای مردم!برخیزید و با نماز واجب اول وقت آتش هایی را که با گناهان برافروخته اید خاموش نمایید

 سفارش امام رضا(ع)

امام رضا(ع)فرمود:ای فلانی!! هرگاه وقت نماز رسید،نمازت را بخوان؛ زیرا نمی دانی چه خواهد شد

  بهترین اعمال

رسول خدا(ص)فرمود:بهترین اعمال در نزد خدا انجام نمازها در اول وقت شان هست و بعد از آن نیکی به پدر ومادر و بعد از آن جهاد در راه خدا، بهترین عمل است

  گشوده شدن درهای آسمان

امام صادق(ع) فرمود:هنگامی که وقت نماز فرا می رسد،درهای آسمان برای بالا رفتن اعمال باز می شوند

  شفاعت رسول الله در قیامت

یکی از مهم‌ترین دستوراتی که در اسلام سفارش زیادی به آن شده نماز است. در اهمیت نماز و اینکه ستون دین معرفی شده سخن‌های بسیار گفته‌اند، اما در اینجا تنها در مورد اهمیت نماز اول وقت سخن می‌گوییم. سبک شمردن نماز، شکل‌های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها، تأًخیر در خواندن آن است.
دراین مورد روایات زیادی از معصومین وارد شده است که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«از من نیست کسی که نماز را سبک بشمارد. به خدا قسم هر کس نماز واجبش را از اول وقت، به تأخیر بیندازد، در حوض کوثر نزد من نخواهد آمد و شفاعت من در روز قیامت نصیب او نمی‌گردد.»

شیطان از انسانی که نمازهای پنج‌گانه را در اول وقت بخواند، می‌ترسد اما نسبت به هر کس که نمازهای خود را به تاخیر بیفکند جرأت پیدا می‌کند و او را به ارتکاب گناهان بزرگ وادار می‌نماید.

  اهمیت نماز جماعت در روایات

به خاطر انجام دادن هفت کار، جبرییل آرزو داشت کاش از فرزندان آدم (ع) بود، یکی از آن کارها، خواندن نماز با جماعت است. (پیامبر اکرم ص)

رسول خدا(ص) فرمودند: خدای متعال می فرماید: ای امت محمد (ص) در هر جا که هستید با گروهی از مردم به نماز جماعت مشغول شوید.

لقمان به فرزندش فرمود: پسرم نماز را به جماعت بخوان اگر چه روی نیزه باشد.

امام صادق(ع) فرمودند: نخستین جماعتی که برگزار شد، روزی بود که رسول خدا(ص) داشت نماز می خواند و علی بن ابی طالب امیر المومنین(ع) همراه آن حضرت بودند.

آثار نماز جماعت در روایات

امام رضا(ع) می فرمایند: کسی که سمت راست امام جماعت چهل روز نماز بخواند، وارد بهشت می شود.

امام صادق (ع) فرمود: هرکه پنج نماز شبانه روز را به جماعت خواند به او خوش گمان گمان باشید و گواهی اش را بپذیرید.

حضرت رسول (ص) می فرماید: کسی که بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غیبت او بر مسلمانان حرام و عدالتش ثابت است.

رسول خدا (ص) فرمود: هر کس نمازهای پنج گانه خود را به جماعت برگزار کند، خداوند به او پنج چیز عنایت می فرماید:

1 –  تنگی معاش را از او دفع می کند.

2 – فشار قبر را از او برمیدارد.

3 – روز قیامت نامه اعمال ش را به دست راستش می دهند.

 4 – از صراط مثل برق می گذرد.

 5 –  بی حساب وارد بهشت می شود.

حضرت رسول (ص) فرمودند: کسی که نماز خود را با جماعت و تکبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را برای او مقرر می سازد:

1 – برائت از آتش دوزخ.                       2 – برائت از نفاق

رسول خدا (ص) فرمودند: هر که وضوی کامل و نیک بگیرد و سپس به نماز جماعت برود ، خدای تعالی به ازای هر گامی که می گذارد برای او یک حسنه می نویسد و یک گناه او را می پوشاند.

پیامبر اسلام (ص) فرمودند: هر که مراقبت و مواظبت در حضور نماز جماعت کند، همانند برق درخشنده از صراط می گذرد، در حالی که صورتش از ماه شب چهاردهم نورانی تر باشد و به عوض هر روز و شبی که در نماز جماعت مراقبت کند، ثواب شهید دارد.

رسول اکرم (ص) فرمودند: جبرییل و هفتاد هزار فرشته دیگر نزد من آمدند و گفتند: ای محمد هر که دوست دار نماز جماعت باشد، خدای متعال و ملائکه دوست دار او گردند.

از چیزهایی که رسول گرامی اسلام (ص) درباره آن به علی (ع) وصیت کرد: یا علی سه چیز موجب رفعت درجه است:کامل گرفتن وضو در هوای سرد، انتظار نماز بعد از هر نماز، و رفتن در روز و شب به طرف نماز جماعت.

و در آخر

– نماز جماعت فرمان خداوند سبحان است.

– نماز جماعت سنت رسول خدا (ص) و ائمه اطهار است.

– نماز جماعت سبب خشنودی خداوند است.

– نماز جماعت نزول رحمت و برکات الهی است.

– نماز جماعت کفاره گناهان است.

– نماز جماعت موجب وحدت در صفوف مسلمین است.

– نماز جماعت مانع فشار قبر می شود.

– نماز جماعت سبب ورود به بهشت می شود.

– نماز جماعت سبب دوری از آتش دوزخ میشود.

– نماز جماعت نجات دهنده از سختیها ودشواریهای قیامت است.

– نماز جماعت نور و چراغ نماز گذار در قبر است.

– نماز جماعت سبب استجابت دعا میشود.

– نماز جماعت ملاک دوستی مومنان است.

– نماز جماعت در ظهر عاشورا با آن مشکلات در مقابل دشمن برپا شد، این برای ما یک درس است.

و آنان که اهل مسجد هستند از برکات بسیاری بهره مند می شوند و خداوند پاداشهای زیاد و مختلفی برای آنها مشخص نموده است. از جمله این ثوابها را با هم می خوانیم:

– اهل مسجد زیارت کنندگان خدا محسوب می شوند.

– اهل مسجد از پارسایانند و مسجد خانه آنهاست.

– اهل مسجد چون میهمان خدایند، خداوند آنان را کرم می کند.

– اهل مسجد از پشتیبانی خداوند برخوردارند.

– اهل مسجد رحمت خدا بر آنان نازل شده، ملائکه برای آنان بال و پر می گشایند.

– اهل مسجد علم مفید و جهت دار پیدا می کنند.

– اهل مسجد نجیب ترین هر خانواده اند و سر گل هر قبیله و فامیل هستند.

– اهل مسجد به آسانی با احکام آشنا می شوند.

– اهل مسجد از پل صراط راحت می گذرند و پرچمداران بهشتند.

– اهل مسجد مانع از نزول بلا و گرفتاری و عذابند.

– اهل مسجد وقتی از مسجد خارج می شوند مسجد دلتنگ آنان می شود.

– اهل مسجد دوست دارند پاک باشند پس گناه نمیکنند.

– اهل مسجد سنگر بانان حریم ولایت و جامعه می باشند.

– اهل مسجد رفت و آمد به مسجد را کمتر از جهاد نمی دانند.

– اهل مسجد عالمان متقی را پشتوانه خود قرار می دهند.

و اهل مسجد مردمانی هستند پاک و منزه و آسمانی، که آخرتشان را با این کار تضمین می نمایند. بیایید با هم مسجد رفتن را هم امتحان کنیم و به امام خود حضرت علی(ع) که جان خود را در مسجد به خداوند هدیه کرد اقتدا کنیم و این سنت حسنه را ادامه دهیم، که شاید خداوند در آن دنیا به خاطر این کار نیکو ما را از جمله افرادی قرار دهد که کارنامه اعمالشان را به دست راستشان می دهد.

دبستان دخترانه امام حسین (ع) واحد 3

قبلی «
بعدی »

آمار سایت