بیان تصویری بخشی از زیبایی های بهشت در سوره ی واقعه -دبستان پسرانه امام حسین علیه السلام واحد۵

  • توسط
  • ۱۳۹۷-۰۸-۲۷
  • دیدگاه غیر فعال شده است

درباره‌ی اصحاب الیمین، در سوره­ی واقعه داریم که:”سمت راستی‌ها؛ چه سمت راستی‌هایی!”(۲۷). آنان اصحاب المیمنه هستند. برای اینان نیز نعمت­های مادی محسوس وجود دارد؛ اینان”در سایه‌ی درخت بی خار آرمیده­اند”(۲۸) سدر، درخت کُناراست. اما درخت کُناری که هیچ خاری ندارد:”ودر سایه‌ی درختان موزی به سر می‌برند که میوه‌هایش روی هم ردیف و چین چین افتاده است”(۳۰و۲۹)این درختان از تیره‌ی موز، که دارای میوه­ی متراکم و مرتب است”. در توضیح این درخت قرشی در قاموس قرآن چنین می­­­ گوید:

در معنای«خضد» گفته شد که آن بمعنی خم شده و یا بی خار است در این صورت سدر مخضود درخت بی خار یا درختیکه شاخه‏هایش از کثرت میوه خم شده است. آیه درباره بهشت و سدر نکره است یعنی سدر بخصوصی که نمیشود با سدر دنیا مقایسه کرد.

مراد از آیه ظاهرا میوه سدر است زیرا که راجع بسایه در آیه بعدی آمده فرموده‏ «وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ»(قرشی۱۳۷۱ش،ج۳،ص۲۴۶).”و در میان سایه‌های راوان و گسترده و کشیده و در کنار آبشارها و ‌آب‌های روان”. در معنای درخت طلح راغب چنین می نویسد:

طلح: درخت موز “فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ. وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ”

واقعه: ۲۸ و ۲۹. راغب گوید: طلح درختی است واحد آن طلحه است در صحاح و نهایه گفته:

درخت بزرگی است از جنس درختان بزرگ. در اقرب اضافه کرده که شتر آنرا می­چرد در قاموس و اقرب از جمله معانی آن میوه و موز است در مجمع از ابن عباس و غیره نقل کرده که آن درخت موز است. بقولی درختی است که سایه خنک و گوارائی دارد بعضی درخت ام غیلان گفته‏اند که دارای گلهای خوب و عطر مطبوعی است(اصفهانی،۱۴۱۲ق، ج۱، ص۸۷۴).

البته به نظر نگارنده­ی قاموس: طلح درخت موز است چنانکه در صافی و المیزان نیز اختیار کرده است و نضد بمعنی چیدن چیزی بالای یکدیگر است معنی آیه چنین است: آنها در کنار سدر مخصوصی‏اند بی خار یا شاخه‏اش از کثرت میوه خم شده و در کنار درخت موز بخصوصی‏اند که میوه‏اش روی­هم چیده شده بهر حال: طلح نکره است نمی­شود با موزهای دنیا قیاس کرد (قرشی۱۳۷۱ ش، ج۴، ص۲۴۶).

این کلمه در کلام اللّه فقط یکبار آمده است.

و همه‌ی این‌ها،از جمله برخورداری‌ها (مراتع) و لذت بری‌های مرفّهانه‌ی افراد بدوی در صحرا است. و بدین شکل تناسب و تناسق لازم میان واژگان و صحنه به وجود می آید و تصویر به بهترین وجه طراحی می شود.

“و در میان میوه‌های فراوان هستند که نه تمام می‌شود و نه منع می‌گردد”.(۳۳)دراین جا گوشه‌ی چشمی به میوه،به صورت مطلق داریم(قطب،۱۴۱۲ق، ج۲، ص۸۰۵). در توضیح این صحنه، به حدیثی از پیامبر (۹)اشاره می کنیم که می‏فرماید: و این است مفهوم سخن پروردگار که می‏فرماید:” وَ دانِیَهً عَلَیْهِمْ ظِلالُها وَ ذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلِیلًا”(انسان/۱۴) ، از فرط نزدیکی مؤمن هر میوه‏ای را که می‏خواهد می‏تواند همان طور که تکیه داده با دهانش بگیرد، و هر نوع میوه به ولیّ خدا می‏گوید: ای دوست خدا! مرا بخور پیش از آنکه آن یکی را بخوری(کافی،۱۳۸۱ش،ص۱۳۲).

پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم می‏فرماید: هیچ مؤمنی در بهشت نیست مگر آنکه بستانهای فراوانی دارد که درختان افراشته و نیافراشته فراوان دارند، و جوی‏ها از می و آب و شیر و عسل در آنهاست، و هر گاه دوست خدا خوراکی طلبد آنچه در دلش خواهد برایش آورده می‏شود بی‏آنکه دلخواهش را بر زبان آورد(کافی،۱۳۸۱ش،ص۱۳۲).باز هم در این صحنه آدمی احساس حضور می کند،گو اینکه در حال چیدن آن نعمات بهشتی است.در آیه بعدی می فرماید:” و در بین تخت‌های بالا و بلند”(۳۴) نه آراسته‌ی گوهر نشان و نه مفرّهانه. همین بس که بلند و بالا هستند. کلمه‌ی” ‌بالا”هم در نص دو معنا دارد:یکی مادی، و دیگری معنوی.که البته لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در بلند بودن از لحاظ مکان، و پاک بودن از آلودگی، به هم می‌رسند. چون آنچه از(سطح)زمین بالاتر است، از آلودگی(موجود در سطح) زمین دورتر است (قطب،۱۴۱۲ق ،ج۲، ص۸۰۳).

علی کامل[۱]

۱-دانش آموخته­ی کارشناسی ارشد علوم قرآنی دانشکده تربیت مدرس مشهد

aalikkamel41@gmail.com

 

منابع:

قرآن کریم

راغب اصفهانی، حسین بن محمد. ۱۳۷۴. ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. ۴ جلد. تهران: مرتضوی.

———. ۱۴۱۲. مفردات الفاظ القرآن. ۱ جلد. بیروت: دار القلم.

———. ۱۴۱۲. قاموس قرآن. ۸ جلد. تهران: دار الکتب الاسلامیه.

قرشی بنایی، علی‎اکبر. ۱۳۷۵. قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الاسلامیه.

قطب، سید. ۱۴۱۲. فی ظلال القرآن. ۶ جلد. قاهره: دار الشروق للنشر و التوزیع.

———. ۱۴۱۵. التصویر الفنی فی القرآن. ۱ جلد. بیروت: دار الشروق للنشر و التوزیع.

———.۱۳۸۹.مشاهد القیامه فی القرآن.۱جلد-ترجمه زاهد ویسی.سسندج:آراس.

کلینی، محمد بن یعقوب. ۱۳۸۱. بهشت کافی- ترجمه روضه کافی‏. ۱ جلد. قم: سرور.

 

قبلی «
بعدی »

آمار سایت