معجزه‌ حضرت صالح (علیه السلام)– دبستان دخترانه واحد ۳ مشهد

  • توسط
  • ۱۳۹۷-۱۰-۰۲
  • دیدگاه غیر فعال شده است

قوم ثمود برای تصدیق سخنان حضرت صالح و دعوت ایشان به سوی توحید از وی معجزه‌ای خواستند تا در صورت توانایی بر این امر ایمان بیاورند و از بت‌پرستی و گناه دست بردارند؛ وقتی حضرت با خواسته‌ی آنان موافقت کرد، از ایشان خواستند که از دل کوه و از داخل سنگ شتری بیرون بیاورد! بعد از دعای حضرت خداوند دعای صالح را مستجاب کرد و ناگهان سنگ شکافته شد و از دل آن ماده شتری بیرون آمد که بلافاصله درد زایمان گرفت و بچه‌ای را به دنیا آورد:
«قَالَ یا قَوْمِ… قَدْ جَاءَتْکُمْ بَینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ هَذِهِ نَاقَهُ اللَّهِ لَکُمْ آیهً فَذَرُوهَا تَأْکُلْ فِی أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیأْخُذَکُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ»«گفت: ای قوم من… دلیل روشنی از طرف پروردگارتان برای شما آمده: این “ناقه” الهی برای شما معجزه‌ای است؛ او را به حال خود واگذارید که در زمین خدا (از علفهای بیابان) بخورد! و آن را آزار نرسانید، که عذاب دردناکی شما را خواهد گرفت!»

به امر خداوند آب آن منطقه تقسیم شد، یک روز برای شُرب ناقه و روز دیگر برای مردم! ناقه در روز خود برای نوشیدن آب می­آمد و در پایان روز می­رفت، و قوم در روزی که آب سهم ناقه بود، از شیر او استفاده می­کردند؛اما عواملی چون استکبار، طغیان­گری، روحیه ظلم و ستمگری، کفر و الحاد قوم ثمود موجب شد که شقی ­ترین آنها(قدار بن سالف) ناقه را پی کند.طبق نقل پیامبر اکرم -صلی ­الله علیه و آله- او شقی­ترین فرد در میان اولین انسانها بود. قوم صالح، بعد از پی کردن ناقه، بی­شرمی را به نهایت خود رسانده و گفتند:
«ای صالح! اگر تو از فرستادگان خدا هستی، آنچه ما را با آن تهدید می‌کنی، بیاور!» صالح به آنها گفت: سه روز در خانه‌هایتان بهره‌مند گردید و بعد از آن، عذاب الهی فرا می­رسد، وعده‌ای که دروغ نخواهد بود!
مراد از واژه “دار” در “تَمَتَّعُوا فِی دَارِکُمْ” خانه ای است که انسان در آن با آرامش زندگی می­کند و در آیه منظور شهری بود که قوم ثمود آنجا زندگی می­کردند. هنگامی‌که قوم ثمود عذاب الهی را مشاهده نمودند، از کردار خود پشیمان شدند،اما دیگر سودی نداشت و صیحه آسمانی آنها را در برگرفته، پس آنها از شدت عذاب به صورت خشک شده، به روی افتاده و هلاک شدند.

گردآورنده : سرکار خانم گردان آموزگار محترم دوم یک – دبستان دخترانه واحد ۳ مشهد

قبلی «
بعدی »

آمار سایت